fredag 18. oktober 2013

Velferdsstat.

Noen ganger lurer jeg på hvor mye penger Sara har kostet samfunnet. En keisersnittfødsel koster ca 55.000,-  Alle de 80 sykehusdøgna vi har hatt koster ihvertfall 2000,-/stk. Da er vi oppe i 215.000 kroner. I tillegg har vår lille frøken tatt utallige prøver som sikkert ikke er gratis: ryggmargsprøver, røntgen, mr, ultralyd, mm. I medisiner har hun nok kostet noen tusenlapper, og jeg tror ikke jeg overdriver med et foreløpig tall på 250.000. Det er før jeg har regnet med maten... For å få i seg nok kalorier, hadde hun i tre måneder noe som heter Nutriprem. Dette er svært dyrt, men var helt nødvendig for oss. Vi regnet ut at matbudsjettet til Sara var på 22.000 i måneden (det er godt gjort når man ikke er interessert i mat overhodet!). Nå har hun sluttet med Nutriprem, men får spesialmat i knappen som koster mye mindre. Jeg vil anslå de totale matutgiftene hennes til ca 80.000 det første året. Ernæringsknapp, sondesett, matingspumpe, engangsutstyr og sprøyter kommer nok på en samlet sum på over 60,-kroner. På et år blir det  22.000,- Da er vi oppe i en totalsum på 352.000,- men nå må vi ikke glemme at pappaen har fått pleiepenger i nesten et helt år. Jeg har fått pleiepenger de døgna vi har vært innlagt sykehus. I tillegg får vi dekket avlastning for Sara hver uke. 

Grovt regnet har Sara kostet samfunnet 1 million kroner. Vi har jo hatt vanlig foreldrepermisjon også...

Som dere skjønner er vi svært takknemlige for at det er Norge vi bor i. Vi har et samfunn som fungerer godt. Helsevesenet er solid og gratis. Vi betaler skatt med glede! Vi har fått den hjelpen vi trenger, og økonomisk støtte. Uten de fantastiske ordningene vi har i vårt samfunn, hadde vi gått personlig konkurs, og hatt store problemer. 

Tenk på Sara neste gang du stønner over for høy skatt ❤

7 kommentarer:

  1. Hei, jeg er så enig med deg, vi vant livets store lotteri da vi ble født i Norge. Vi har en gutt som bruker medisiner for ca 200.000 kr i året. Vi betaler også vår skatt med glede.
    Takk for en utrolig fin blogg.
    Beste ønsker til alle tre.
    Hilsen mamma til 3 <3<3<3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker dere en fin helg ❤ og en vakker høst:)

      Slett
  2. Å endelig noen som kan si dette høyt. Det var det første jeg sa da vi fikk vite at vår lille datter var alvorlig syk - takk og lov for at vi bor i Norge. Vi mistet desverre vår lille jente ett år gammel. Også hun "kostet" nok samfunnet nærmerer 1 mill med alle operasjoner, spesialmat, alle hjelpemidler, bemanningen i hjemmet ol. Vi er så takknemlige for alle velferdsordninger som finnes. Hos oss fungerte alle arena - også NAV gjorde en kjempe innsats:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så trist å høre om deres tap ❤ Ord blir fattige, men vi er heldige som har et velfungerende system. Gode tanker til deg.

      Slett
  3. Enig! Æ e glad førr at æ også før Magnus betalte min skatt med glede og forståelse. Vi har fått igjen i rikt monn! God helg fra ho Kathrine:)

    SvarSlett
  4. Takk for at du setter ord og kroner på dette. Takker de generasjonene som tråkket stien till en fin bred vei for at vi i dag har de samfunnsgodene vi pr. d.d har. Jeg betaler gladelig min skatt.

    SvarSlett
  5. Hei! For et flott innlegg du har skrevet! Ja vi er heldige vi i Norge og flott å se når det blir satt pris på siden vi har så lett å ta alt som en selvfølge!
    Gi skjønne Sara en klem fra meg, håper dere finner ut hva utslettet er og at hun ikke plages for mye med det!
    Hilsen Bente

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)