lørdag 2. mars 2013

Tør å tenke positivt

Nå er vi inne i en veldig god periode med Sara. Hun har hatt to fine uker, med masse skravling, smil og gode lyder. Hun har ikke vondt, og det er lite som plager henne.

Men det er først de siste dagene jeg har turt å tenke tanken på at det kanskje vil gå bra med Sara. Av erfaring vet jeg at nedturen ofte er dobbelt så stor etter en opptur. Ikke generelt i livet, men med Sara. Tidligere har jeg ikke kjørt så mye berg og dalbane, jeg har ikke hatt noen særlig nedturer, livet har for det meste vært bekymringsløst og enkelt. Det var før jeg ble mamma. Bekymringer er selvfølgelig en naturlig del av et mammahjerte, men det er ikke meningen at det skal ta så stor plass som det det gjør hos meg. Enkelte dager er det nesten ikke rom for glede, fordi bekymringene tar så altfor stor plass.

Men det er heldigvis noen uker siden nå. Nå klarer jeg å nyte smilene og latteren fult ut. Jeg tenker at hun mest sansynlig vil klare seg gjennom dette første kritiske leveåret. Og forhåpentligvis gjennom de første turbulente fem. Da først skal jeg senke skuldrene ned til et mer behagelig nivå. Jeg tror og håper at Sara er innenfor de prosentene som ikke gjør sykdommen så skummel og vond. Kanskje hun til og med vil kunne klare å løpe og prate? Nå tør jeg håpe, men vet ut fra statistikken at det mest sansynlig ikke vil bli sånn. André snakker ofte om de små barneføttene vi kommer til å høre tassende på parketten. Da blir vi glade, selv om det er et lite stikk i hjertet samtidig. Vi har ingen garantier, og oddsen er ikke på vår side.

Før Sara ble født, hadde jeg bestemt meg for at hun skulle få bunad til konfirmasjonen. Hun skulle få samme bunad som meg, for den er jeg så glad i, og så stolt av. Etterhvert skjønte vi hvor syk Sara var, og tanken på bunad, virket så langt unna. Var det noe vits å tenke på konfirmasjonen? Hva hvis hun ikke ville klare seg? Hva gjør man da med en bunad som var tiltenkt det kjæreste du hadde i livet? Og hva hvis hun ikke vil klare å gå, hvordan er det med bunad i rullestol? Tankene er så mange, og jeg har ikke kontroll på dem.

Nå har jeg begynt å strikke barnebunad til Sara. I størrelse to år. Det betyr vel at tanken på at Sara vil nå dit er tilstede. Etter at jeg kjøpte garn og mønster, ble det bare liggende i posen. Jeg trodde ikke det var noen vits i å begynne. Jeg trodde ikke at hun ville ha mulighet til å bruke den. Nå derimot, gleder jeg meg til å se henne i den. I matchende farger som mamman sin. Det kommer ikke til å være noen tvil om at jeg er stolt, ikke av min egen bunad, men av den skjønne tulla, i sin første bunad.

Hun er nødt til å klare seg.

12 kommentarer:

  1. Hei! Jeg er snart 4-barns mamma og kom ved en tilfeldighet over bloggen din. Har fulgt dere en stund nå! Synes det er flott at du strikker bunad til din datter og tenker fremover! Håp og drømmer er utrolig viktig! Vi hadde det vanskelig med våres eldste datter. Hun hadde først en langvarig respirasjons-stans 1,5 time etter fødsel. 3 dager senere hyperbilirubin med skyhøye verdier, og vi fikk beskjed om at hun uten tvil ville ha store hjerneskader! Therese fylte 6 år for en uke siden! Hun kan bokstavene, skriver navnet sitt, synger og er et aktivt herlig fornøyd barn! Bruker sterke briller, og kan selvfølgelig ha lærevansker, MEN vi slapp unna de verste spådommene! Jeg var hele tiden realistisk, men samtidig full av håp og drømmer for fremtiden! Så kjære deg, strikk bunad, og tenk for all del på konfirmasjon! :) Ønsker dere massevis av hell og lykke på ferden videre.
    varme klemmer fra Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre at det har gått bra med deres Therese:) Vi holder fast i håpet, og vet at det er mulighet for at vi kan være like heldige som dere. Takk ❤

      Slett
  2. <3 <3 <3 Fine lille familien <3 <3 <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du følger med oss, Ann-Helén. <3

      Slett
  3. Er så fint og lese at dagene er så bra :-) Må inn og lese bloggen hver dag <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du følger med oss, Trine Lise. <3

      Slett
  4. Så koselig at du strikker bunad, det er så nydelig :) Så fint å lese at dere klarer å tenke positivt og at det går bedre med den lille tulla :) Håper det fortsetter den veien. Fortsett å tenke positivt og håp... Det kan få en gjennom noen tøffe dager :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig og oppmuntrende melding, Marita. <3

      Slett
  5. Hei. Så godt å lese at dere har hatt noen fine uker nå:) Håper virkelig ting går deres vei fremover nå. Vår Even bodde samtidig med Sara ei uke på Midtstua mens de begge var under overvåkning. Spennende å lese bloggen deres. Vi er imponert over pågangsmotet deres og den lille flotte familien vi synes dere er:)
    Vi forsvant jo brått fra Midtstua da hjerte til lille Even plutselig stoppet mens han ventet på å bli klar for hjerteoperasjon. Heldigvis var legene der på sekunder og etter 20 min var hjertet igang igjen. Nå er han hjerteoperert og har vært hjemme i 3 dager.
    Stå på, Ingrid og André. Husk at vi vet aldri hva som kan skje i fremtiden, til og med alle som er friske. Det alle viktigste er å nyte hvert eneste sekund dere er sammen med Sara her og nå.
    Vi kommer til å fortsette med å følge bloggen deres:)Ønsker dere alt godt fremover med mange gode stunder med Sara.Lykke til med operasjon på riksen.

    SvarSlett
  6. Hei mamman og pappan til Even. Vi har tenkt så mye på dere og lille Even! André fortalte meg hva som hadde skjedd, og jeg ble helt sjokkert. Godt å høre at operasjonen er gjennomført og at dere er hjemme igjen. Det var hyggelig å dele rom med dere og snakke sammen under måltidene. Ønsker dere alt godt, det var fint å høre fra dere. Og veldig glad for at legene var inne på midtstua da Evens hjerte slutta å slå. Helt umulig å sette seg inn i hvordan de 20 minuttene var for dere. Godt han har dere som foreldre. Klemmer fra oss til dere. <3

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)