lørdag 22. april 2017

Kasper er redd for troll og bjørner...

Han har perioder han er redd for ting, det har gått mye i troll, rever og bjørner. Da han skulle legge seg i kveld, lurte jeg på hvilken bamse som skulle få lov til å sove sammen med han. Da pekte han på lemuren og sa "Ikke den. For den prøvde jeg i natt, og den virka ikke så bra." Jeg ble litt overraska over svaret hans, og spurte hva den ikke virka til. Da sa han bare "troll". Stakkar lille venn. Han var endel oppe i natt. Han ropte gjennom babycallen at han var ferdig med å sove, så trodde ikke det var mareritt... 

Da han hadde valgt "Lille kattepus" til å bli med opp i senga, lå vi og pratet sammen før jeg skulle synge en sang og gå ned i stua. Da sa han at jeg ikke måtte synge så høyt. Jeg lurte på hvorfor, og da  hviska han "da kommer bjørnene". Uff... han så redd og lei seg ut, og jeg hadde bare lyst til å legge meg sammen med han og holde rundt han til vi sovna. Men hva slags behov og rutine lager jeg da? Jeg prøvde å forklare at jeg aldri hadde sett en eneste bjørn, og at det ikke finnes bjørner her. Men jeg vet jo ikke hva som er riktig... skal jeg si at det ikke finnes troll? At det bare finnes snille troll? At det bare er i eventyr? 

Ikke så lett... -han er jo den eneste som sover i andre etasje også... og i natt sa jeg at alle må sove i sine egne senger. "Men mamma, jeg vil jo sove med dere, for dere er jo familien min..." Han har jo aldri sovet med oss, skjønner ikke hvorfor det kom nå. 

(Vi har lest noen bøker om det snille trollet Tambar, kanskje vi må ta dem fram igjen...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)