fredag 28. februar 2020

Er det noe galt med Victor?

Victor puster altfor raskt. For spedbarn skal respirasjonen være på 40-60. Vi teller 60-80. Innimellom er den nede på 35-40 når han sover dypt. Men oftest er pusten hektisk.


Da Sara var på samme alder pustet hun også raskt. Da hadde hun væske rundt hjertet. Det var kritisk. 


Saras lege på sykehuset sa vi skulle ta med lillebror til fastlegen. Det ble gjort. Ingenting farlig. Fire uker med rask pust gikk. 

6ukerskontroll på helsestasjonen: legen blir bekymret. Hun teller 82 i respirasjon. Hun ringer sykehuset, de sier vi kan komme inn, men må via fastlege. Jeg blir stressa, bekymra og ringer André. Ny tur til fastlegen. Ingenting farlig. Reiser hjem. Uroen slipper likevel ikke taket, jeg tenker på hvordan legen på 6ukerskontrollen reagerte...


En annen av legene til Sara vil likevel ha oss til ordentlig sjekk på sykehuset og skriver henvisning. Tre uker senere sjekker en barnelege han. Ingenting ser farlig ut, men hun sender oss til røntgen for sikkerhetsskyld. Vel hjemme kommer telefonen fra sykehuset om at vi bør inn til ultralyd av hjertet. Jeg blir kald og varm. Det kan ikke være noe galt med Victor. Jeg holder det hemmelig. De andre skal slippe å bekymre seg. Det holder at én er urolig for minsten. Det er lenge å late som ingenting i to dager. Men jeg klarer det.  


Hjertelegen kjenner vi godt. Han kjenner Sara. Rart å være på sykehuset med noen andre enn henne. Dr Dalen er i godt humør. Det er hyggelig å se han igjen. Han sjekker hjertet med ultralyd, og flere andre ting. Ingenting galt med Victor. Hjertet er tipp topp. Den raske pusten kan skyldes umodne luftveier som er litt bløte og derfor lager litt lyd, og øker respirasjonen. 


DA først sender jeg mld til André. Ingenting galt med Victor, alt er heldigvis bra. 💙





2 kommentarer:

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)