torsdag 9. februar 2017

Når noen sårer...

Når en av de jeg anser som mine nærmeste mener det er feil å satse på drømmene sine fordi man har et sykt barn, blir jeg lei meg. Jeg har nok begrensa muligheter. Skal jeg måtte gi avkall enda en ting i tillegg? 


At jeg ikke har kapasitet til å være i full jobb og mottar avlastningshjelp til Sara samtidig som jeg satser på hobbyen min, strider i mot vedkommenes verdier. 


Det kan godt være at flere mener det samme. Men jeg håper virkelig ikke det gjelder flere av de som står familien nær. 


Den ukentlige fridagen jeg har, er utelukkende på grunn av Sara, alt utstyr som må bestilles inn, søknader, møter som skal holdes, legetimer og kontroller. Ting som ikke kan legges til kvelder, men må tas i kontortid. Det handler ikke om at jeg ikke ønsker å jobbe. Tvert i mot. Jeg trenger å være på jobb. Jeg trenger å ha noe å gå til. Jeg trenger at det er behov for meg et annet sted enn i hjemmet, for Sara.


Avlastningen er helt nødvendig for at vi skal kunne klare oss. Både som familie, men også som kjærester og enkeltpersoner. Statistikken er dyster på oppløste familier på grunn av kronisk syke barn. Det finnes ikke avlastning eller støtteapparat i verden som kan kan lette på det å hver dag lure på om Sara vil våkne eller om hun har dødd av et anfall i løpet av natta. Hver gang de ringer fra bhg, eller et ukjent nummer, rekker jeg å se for meg begravelsen, og de gangene vi må legges inn, lurer jeg på om det er nå det skjer. Det finnes heller ingen ansatt som påtar seg å koordinere alle avtalene rundt Sara, vi har nærmere 20 forskjellige instanser som vi må følge opp regelmessig. Det at jeg jobber i 85%stilling og André i 100%, er langt mer enn andre familier vi kjenner i sammenlignbare situasjoner. 


Jeg trenger en arena hvor jeg bare kan fokusere på meg selv, og få utløp for kreative idéer i en rimelig tung hverdag. Klesproduksjon har blitt arenaen hvor jeg ikke er "mamman til Sara". Et fristed til meg-tid. Jeg startet ikke med dette for å tjene penger, men fordi det ga meg mestringsfølelse, energi og motivasjon til å takle hverdagen.


Jeg har aldri vært en person som har utnyttet systemet. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke gjør det nå heller. Og at en av de jeg hadde nærmest, skulle såre meg, ved å utdype sine meninger rundt dette, hadde jeg aldri forestilt meg. Folk kan selvfølgelig mene hva de vil om meg og min familie, men jeg tror de fleste skjønner at vi ikke trenger mer motgang enn vi allerede har. Negative meninger kan man holde for seg selv.  


Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke bry meg om hva andre mener. Men å styre følelsene sine, er umulig. Jeg klarer ikke å sette strek over det som er sagt, samme hvor mye jeg prøver. 


Jeg er den første til å innrømme at jeg er svært nærtagende når det gjelder Sara, og den situasjonen vi er i på grunn av sykdommen hennes. Alt vi ikke får gjort, alt som ikke ble som jeg forestilte meg, og alt jeg må gi avkall på på grunn av den. Derfor syns jeg det er urettferdig at folk ikke unner meg å kunne drive med noe som gir meg mestringsfølelse og energi. 


Tviler på at noen så mye som hadde hevet et øyenbryn hvis jeg hadde hatt to friske barn, jobba 15%mer og hatt MyMood sport på si. Men sånn er det dessverre ikke. Sara er syk og hun blir aldri frisk. Jeg prøver bare å gjøre det beste ut av situasjonen for meg og mine. 

8 kommentarer:

  1. Jeg skal bestille meg en rosa og glad tights i dag! 😊 Stå på! 🏃

    SvarSlett
  2. Du veit, Ingrid, det du veit. Dessverre er det noen luringer som er så lure, at de kan prøve, og da mener jeg prøve, å plukke deg på nesa!!
    Vi som har det som oss, Ingrid, vi har få å dele med.
    Men det er så mange som heier på oss og det vi får til! De prøver ihvertfall å ikke spenne bein på oss!
    Ok, så ble det litt "hull på kneet" nå, men der "setter vi en lapp på"!
    Det er de som hjelper oss, vi skal ha med videre!
    Moseklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har heldigvis hverandre da! ❤️ Takk 😘

      Slett
  3. Helt forferdelig at du skal måtte bruke energi på å forklare hvorfor du gjør som du gjør - og attpå til til en som står deg nær og burde vite bedre!! Skam deg, ønsker jeg å si til vedkommende, og håper han/hun leser dette.
    Du/dere jobber uavbrutt for å holde hodet over vannet og fortjener KUN heiarop!
    Beste hilsener fra Anne Kristine

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger føles det sånn: at vi kjemper for å ha hodet over vannet. Godt vi har en stor heiagjeng i tillegg da! 😘 takk, Anne Kristine

      Slett
  4. Så vondt å lese om 😕 Du har min fulle støtte. Det å jobbe 100 % med små barn, kan være hardt nok for mange. Med et sykt barn er situasjonen en helt annen, og som du sier krever det en enorm oppfølging utover den rene daglige omsorgen. Mitt inntrykk er at dere står på natt og dag for Sara, og at dere gjør så godt dere kan - alltid. Det å sette av tid til seg selv og hverandre og ting som gir påfyll av energi er både viktig og riktig, mener jeg. Jeg vet det er vanskelig å glemme vonde ting som er sagt, sånn er det når man blir ordentlig såret og skuffet. Vedkommende bør kanskje tenke seg litt om nå i ettertid, tenker jeg... Det er ikke for sent å trekke tilbake dumme utsagn...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke for sent, heldigvis. Men tviler på at det noen gang blir gjort. Det er i kriser man finner ut hvem som er venner og ikke. Og vår krise varer visst litt lenger enn de fleste andre kriser. Takk for fine ord. ❤️

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)