søndag 2. juni 2019

Velge bort ting for Sara?

Sara har flere ganger blitt bedt i bursdag i klassen sin. Det er en god kultur på å invitere enten alle jentene, alle guttene, eller alle. De fleste gangene har det havnet på tider Sara er på avlastning. Da har vi rett og slett bestemt oss for at vi ikke drar. Enkelte ganger passer det bare ikke. Men når det passer, har vi likevel valgt å ikke komme. Vi er liksom litt på utsiden av klassen til Sara. Vi aner ikke hva de andre barna heter. Naturlig nok. Vi er der jo aldri i hente/bringe situasjon. Og det er jo uansett på spesialavdelingen på skolen. Vi har jo deltatt på alle foreldremøter og på dugnad. Men vi er på utsiden. Jeg er ikke sår på dette. Jeg er ikke lei meg, eller skulle ønske folk inkluderte mer. For det er det virkelig flere som gjør. Men vi har så mange arenaer vi har tilhørighet til... 

Likevel føler jeg at jeg stjeler viktige bursdagsfeiringer fra Sara. Når JEG velger at hun ikke skal dra. Bare fordi jeg ikke orker, kan navna til de andre barna, eller vet om det er tilrettelagt for rullestol der. Jeg tar fra henne noe av det morsomste barn vet om: bursdag og fest. 

Til tirsdag skal jeg ta fra henne Brattåsdagen. Den årlige sommerfesten på skolen hennes. Den slutter Ca halv åtte, og det blir for sent for Sara. I tillegg til at hun er på avlastning da... 

Jeg har gått noen runder med meg selv, tatt det opp med André og funnet ut at det er riktig for oss. Hun får med seg noen vennebursdager (utenom skolen) og sin egen, hvor vi inviterer familie og venner, ikke klassekamerater. 

Håper det ikke høres ut som jeg er bitter for at vi er «på siden». Det er egentlig bare tanker om det å «ta fra» Sara det hun kanskje syns er gøy. Håper vi også vil erfare at det er riktig. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)