torsdag 25. februar 2021

Urettferdig

-og mens jeg er i siget, vil jeg ta opp en annen ting som suger energi... 

Å passe på at andre gjør jobben sin. 
-HC-bevis. Heldigvis finnes det hc-parkeringer de fleste steder. Og har vi med Sara, benytter vi oss alltid av det. Større plass rundt bilen, sånn at det er lettere å få Sara inn og ut av den, kortere vei dit vi skal, og gode muligheter for å få rullestolen helt inntil der hun sitter i bilen. 

På sykehuset er det også hc-plasser, men kun 4stk rett utenfor inngangen. De er nesten alltid opptatt. Resten av hc-plassene er i p-huset. Ikke allverdens avstand, men vi sjekker alltid de nærmeste først. 

For å få HC-parkeringsbevis, må man selvfølgelig ha legeerklæring. Og i Sara sin står det at hun har en genfeil som gjør henne multihandikappet og avhengig av rullestol til forflytning. Likevel må beviset og erklæringen fornyes etter fem år. Genfeil går ikke over, heller ikke Sara sin. Hun er kronisk syk, varig handikappet. Likevel må det fornyes etter fem år. 

I oktober gikk beviset vårt ut, så vi tok kontakt med legen for ny erklæring. På fastlegens kontor var det vikar. Han brukte laaang tid på erklæringen. Etter to purringer og like mange måneder, kom endelig erklæringen om at: Joda, Sara har fortsatt en genfeil, handikappet hennes har ikke gått over og rullestolen brukes fortsatt istedenfor bena. Da den endelig kom i postkassa vår rett etter jul, fikk vi også en unnskyldning om den lange ventetiden. Men det å bestille nytt hc-bevis gikk helt i glemmeboka for meg. Oppgaven fra oktober lå ikke lenger langt fremme i pannebrasken, og den forsvant «things to do»-lista i hodet. 

Dette hadde jeg selvfølgelig ikke tenkt på da jeg var overlykkelig over å ha funnet ledig hc-parkering ved inngangen på SIV i går. Med godt synlig hc-bevis i frontruta, fikk jeg derfor en feit bot på 900,- fordi beviset var gått ut på dato... 

Jeg vet at det ikke er noen andre sin skyld enn min, og at parkeringsvakten har gjort jobben sin riktig. 

Likevel føles det pittelitt urettferdig når jeg må ut med mye penger for feilparkering. For uten gyldig hc-bevis, har jeg jo ikke lov til å stå der...men Sara har jo rett til parkering nær inngangen. -bare ikke om datoen i frontruta er feil...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Alt leses igjennom før det publiseres. :)